středa 3. července 2013

Kontrola kartáčů ve startéru

Najeto 69k km, rok výroby 1999, servisní knížka neexistuje. Jak to asi vypadá se startérem? Minulou sezónu v Itálii jsme zažili delší starty kvůli svíčkám a odcházející baterce, tak se startér docela zapotil.
Abych předešel obavám na každém delším výjezdu "jestli tento start nebude poslední", tak jsem se rozhodl sundat startér, rozdělat jej a zkontrolovat jeho stav. Drží pouze na dvou šroubech, takže to byla rychlovka.
Díra po startéru

Měl jsem takový pocit, že volnoběžka startéru asi bude ležet v oleji a bude potřeba olej vypustit. Nicméně v servisním manuálu se o oleji vůbe nezmiňovali, tak sem to nechal tak. A to byla chyba.
Ihned po vytáhnutí startéru se spustila eko katastrofa (jestli tohle čte nějakej greenpeace nadšenec tak asi právě dostává záchvat zuřivosti podobný tomu, když otevřu nádrž a sousedka začne ječet, že se z toho benzinového smradu otráví). Olej začal téci a to ve velkém množství. Naštěstí jsem měl pro tento případ pohotově nachystanou nádobu, kterou jsem ihned dal pod díru. Na zem se dostalo pár mililitrů, ale celkově vyteklo do nádoby kolem půl litru.
Otevřený startér
Zpět ke startéru. Vevnitř vypadal v pořádku, komutátor byl standardně špinavý od kartáčů a spousta grafitu kolem. Provedl jsem tedy čištění a pro jistotu i proměření vinutí - v pořádku.
Spousta nastrouhaného grafitu
Pro snížení odporu mezi kartáči a komutátorem jsem provedl lehké přebroušení komutátoru 600 smirkovým papírem. Šlo to rychle, neboť měď je měkký kov. Komutátor nejevil žádné známky opotřebení, avšak uhlíky byly již značně sjety. Tuto sezónu ještě vydrží, ale na zimu pujdou asi nové.
Přebroušený komutátor
Vinutí rotoru je krásně zalito v nějaké hmotě. Startér je obecně navrhnut velmi precizně. Jediné z čeho jsem nebyl nadšený byl fakt, že chyběly některé podložky podle manuálu a naopak některé byly navíc. Zdá se, že jej již někdo rozebíral.
Krátké kartáče
Při zpětném sestavení jsem si všimul, že prasknul nějaký, snad bakelitový, izolátor na hlavním přívodu proudu. Naštěstí v pouzdře startéru je pro něj speciální drážka, která ho drží při kopě. V zimě to pujde také vyměnit.

Nicméně mohu být klidný, tuto sezonu ještě odstartuji všechny starty... pokud se nerozsype ten izolátor uplně (ale neměl by, resp. nemá kam).

Žádné komentáře:

Okomentovat