sobota 13. července 2013

Finální verze moto-zesilovače pro sluchátka v helmě

Problém je následující - většina telefonů má slabý audio výstup. Na sluchátka to stačí, ale když je kolem nějaký hluk, tak už moc hudba / řeč slyšet není, což je právě případ helmy za jízdy. Proto jsem se (již minulý rok) rozhodl postavit pro tyto případy externí zesilovač, který se zapojí mezi mobil a helmu.
Udělat zesilovač není problém, ovšem odrušit jej z rušení, které generuje zapalování a generátor, to už problém je.
Na následujícím obrázku jsou dva průběhy napětí v síti SV 650. Červený je měřen na hlavním napájecí svazku, který vede přímo do palubovky. Bohužel vede těsně kolem VN kabelu zadního válce (VN kabel doslova na svazku leží) a tak se do svazku kapacitně přenášejí napěťové špičky. Tohle poté leze do zesilovače a případně do napájení mobilu, což má za následek rušivý šum závislý na otáčkách motoru.
Bordel v napájení

Rozhodnul jsem se tedy natáhnout kabel přímo od akumulátoru k palubovce, a ještě k tomu stíněnou dvojlinku, jejíž průběhy jsou vyznačeny modře. Napětí je téměř bez šumu, resp. zanedbatelného vůči peakům na hlavním svazku.
Tento externí kabel je použit pro napájení modulu zesilovače, který obsahuje 2 lineární stabilizátory - jeden pro mobil (+5 V USB) a jeden pro zesilovač (+8 V). Dříve jsem používal impulsní stabilizátor od TI (buck), ale ten se neosvědčil, neboť i ten dokázal rozhodit audio výstup mobilu.
Řešení s lineárními stabilizátory je levné a rychlé (v tomto případě, kde není potřeba dodávat velké proudy).
Schéma zesilovače a napájecího obvodu
Protože je celé zařízení trvale pod napětím z akumulátoru, přidal jsem ještě třetí vodič, což je napájení palubovky přes spínačku. Tento vodič je signální a slouží ke spínání relé, které odděluje zařízení od akumulátoru. Protože relé má 6V cívku, zvolil jsem bázový rezistor tak, aby právě na tranzistoru Q1 byl úbytek cca 7V, resp. propustný proud 33 mA.
Napájení je ještě odrušeno  (pro jistotu) feritovými perličkami. Hlasitos lze regulovat potenciometrem na horní straně krabičky.
A pro případnou snahu, že by se napájení mobilu chtělo uzavřít smyčku přes signálovou zem, tak je tato zem s výkonovou oddělena 1k rezistorem.
Celý systém v hliníkové vodotěsné krabičce
Zařízení jsem umístil do vodotěsné krabičky (proti stříkající vodě). Zboku jsou dva USB konektory a 2 jacky pro audio IN a OUT. Shora se nachází potenciometr pro regulaci hlasitosti.
Pohled ze strany
Zesilovač je vskutku výkonný a provozuji jej tak na 1/5 výkonu (GPS instrukce jsou rozumět i při rychlosti 130 km/h). Při vyšší rychlosti stačí zesílit, případně ve městě naopak zeslabit. Možná by stálo za uvážení udělat automatický regulátor hlasitosti podle aktuální rychlosti...
Místa, kudy vedou jednotlivé kabely (modře napájení zesilovače)
Na zimu konečně dodělám komplexnější řešení, tj. digitální přídavnou palubovku se spoustou senzorů (palivo, teploty, přesná rychlost, otáčky, automatická regulace hlasitosti, bezdrátový systém do helmy...).
Tahání kabelu na pravé straně


1 komentář:

  1. Jen se tak trochu trapně zeptám. Je to bezpečné? Přijde mi, že už tak v helmě toho člověk moc neslyší a teď ještě mít sluchátka a celkově se odprostit od té vnější reality. No, dobře. Jako když by to šlo, tak bych taky poslouchal třeba podcasty o tom, jak se dělá vývoj aplikace na zakázku. Ale přijde mi, že při řízení, a obzvlášť na motorce, bych se měl věnovat především jízdě.

    OdpovědětVymazat