Udělat zesilovač není problém, ovšem odrušit jej z rušení, které generuje zapalování a generátor, to už problém je.
Na následujícím obrázku jsou dva průběhy napětí v síti SV 650. Červený je měřen na hlavním napájecí svazku, který vede přímo do palubovky. Bohužel vede těsně kolem VN kabelu zadního válce (VN kabel doslova na svazku leží) a tak se do svazku kapacitně přenášejí napěťové špičky. Tohle poté leze do zesilovače a případně do napájení mobilu, což má za následek rušivý šum závislý na otáčkách motoru.
Bordel v napájení |
Rozhodnul jsem se tedy natáhnout kabel přímo od akumulátoru k palubovce, a ještě k tomu stíněnou dvojlinku, jejíž průběhy jsou vyznačeny modře. Napětí je téměř bez šumu, resp. zanedbatelného vůči peakům na hlavním svazku.
Tento externí kabel je použit pro napájení modulu zesilovače, který obsahuje 2 lineární stabilizátory - jeden pro mobil (+5 V USB) a jeden pro zesilovač (+8 V). Dříve jsem používal impulsní stabilizátor od TI (buck), ale ten se neosvědčil, neboť i ten dokázal rozhodit audio výstup mobilu.
Řešení s lineárními stabilizátory je levné a rychlé (v tomto případě, kde není potřeba dodávat velké proudy).
Schéma zesilovače a napájecího obvodu |
Napájení je ještě odrušeno (pro jistotu) feritovými perličkami. Hlasitos lze regulovat potenciometrem na horní straně krabičky.
A pro případnou snahu, že by se napájení mobilu chtělo uzavřít smyčku přes signálovou zem, tak je tato zem s výkonovou oddělena 1k rezistorem.
Celý systém v hliníkové vodotěsné krabičce |
Pohled ze strany |
Místa, kudy vedou jednotlivé kabely (modře napájení zesilovače) |
Tahání kabelu na pravé straně |
Jen se tak trochu trapně zeptám. Je to bezpečné? Přijde mi, že už tak v helmě toho člověk moc neslyší a teď ještě mít sluchátka a celkově se odprostit od té vnější reality. No, dobře. Jako když by to šlo, tak bych taky poslouchal třeba podcasty o tom, jak se dělá vývoj aplikace na zakázku. Ale přijde mi, že při řízení, a obzvlášť na motorce, bych se měl věnovat především jízdě.
OdpovědětVymazat