úterý 5. června 2012

Zvětšení výkonu ve středních otáčkách a USB zásuvka

Protože v některých státech musí motorka projít nějakým hlukovým testem na 2. a 3. převodový stupeň (při plné akceleraci), tak se Suzuki rozhodla z tohoto důvodu dát menší retardér pro tyto stupně (jinak by kvůli hluku neprošla testem).
Karburátorová verze obsahuje jednoduché elektronické zapalování, které snímá otáčky klikové hřídele a podle toho mění časování svíček (jednotka obsahuje časovou mapu předstihů pro všechny převodové rychlosti stejnou). Jakmile ovšem jednotka dostane signál, že je zařazena 2 nebo 3, začne pracovat podle jinší mapy, která má opožděné časování. Dochází tak tedy k poklesu výkonu motoru, protože není správně "naladěn".
Kabely v krytce pod nádrží vlevo jsou určeny k úpravě

Úprava je primitivní. V převodovce je snímač na neutrál, 2 a 3. Stačí tedy odpojit dráty k daným rychlostem, a řízení zapalování pojede stále podle default mapy.
Konektor od snímače se nachází pod nádrží z levé strany. Černý kabel je zem, modrý neutrál a červený dvojka, zelený trojka.
Konektor od snímače rychlostí
Tyto dva stačí z konektoru vysunout, dát na ně teplem smrštitelnou bužírku (aby neoxidovali) a nechat je mimo konektor. V případě potřeby (nedovedu si ale představit kdy) je opět stačí strčit zpět do konektoru.
Vytáhnuté a zaizolované kabely
Byl jsem to tedy projet (v dešti kolem města, do zatáček apod) a musím říct, že to vskutku funguje! Motor se neuvěřitelně krásně dostává z nízkých otáček (již od 2.5k otáček je cítit silný záběr a žádné dusení motoru). Během jízdy městem, případně zatáčkami, není potřeba motor točit zbytečně do vysokých otáček (a tím i zvyšovat spotřebu). Pochopitelně se to lépe projevilo i na zvuku motoru, oba dva válce krásně bubnují a budí to respekt (aneb tluče bubeníček, tluče na buben... a rovnou na dva!).

Testování probíhalo v dešti, několikrát mě ochvístl i kolem jedoucí kamion a přední válec ani jednou nevysadil. Narážím na namontovanou krytku proti vodě - funguje! Po přijetí do garáže jsem to zkontroloval - krytka od vody, bordelu etc., - hlava válce naprosto čistá.

Improvizovaná USB zásuvka
Dále jsem narychle postavil měnič s TPS54232 (Texas Instruments), což je step-down měnič pracující na 1MHz s účinností (při 12 V => 5 V) asi 80 %. V klidu odebírá 400 uA, takže jsem jej nechal připojen natrvalo k akumulátoru (přes pojistku 1 A). Z provedených výpočtů plyne, že dříve se akumulátor vybije vlastním svodem, nežli s touto zátěží.
Celý bastl i s USB konektorem jsem umístil pod sedadlo spolujezdce, takže pokud mi cestou chcípne mobil, hodím ho tam na nabití.

Je to provizorní řešení. Ve finále bude USB zásuvka i s držákem mobilu / GPS umístěna na brýlích vepředu a v palubovce budou integrovány digitální hodiny s tímto měničem. O tom ale až někdy příště, prozatím čekám než mi přijde z Číny mini červený displej, aby se vešel do palubovky a nebyl zbytečně ohavný...

Více fotek z úpravy ZDE



Žádné komentáře:

Okomentovat