úterý 26. listopadu 2013

Voltmetr M1T330 a jeho oprava

Voltmetr M1T330 je českým výrobkem firmy Metra Blansko někdy z roku 1982. Pro převod používá převodník s dvojí integrací a rozlišením 16 bitů (signed int16).
Hlavní rozsah je -3 až +3 V a od něj jsou odvozeny další rozsahy (300 mV, 30 V a 300 V). Převodník používá jako referenci vzájemně spojené zenerovy diody tak, aby se vlastním teplotním zahříváním automaticky kompenzovaly.
Více detailů jak celý voltmetr funguje (včetně schémat) je na [1].
M1T330 v provozu - měřena reference 10.15171 V
Na voltmetru se mi nejvíce líbí jeho automatická kalibrace při provozu (kalibrace nuly a zlomku vnitřní reference na vstup) a také to, že integraci provádí během půlperiody síťového kmitočtu, tedy 10 ms (zjišťuje si průchod nulou).
Eliminuje se tak rušení ze sítě.

středa 6. listopadu 2013

Mini teslák ve třídě E

Zjistil jsem, že zatím nemám žádný mini přenosný teslák a tak jsem se jej rozhodl ve chvílích volna postavit. Sekundární cívka je navinuta na tubě od šumivých vitamínů a primární je samonosná z náhradního drátu pro očka trafopájky (ano, celý tento výtvor byl postaven z přebytečných součástek, co se mi tu povalovaly).
mini SSTC-E

čtvrtek 8. srpna 2013

Použití metaltec-1 do motoru a zbraně

Metaltec-1 je přísada do motorového oleje, která pomáhá při mazání. Není to žádné aditivum, neboť se v oleji nerozpouští a olej pouze působí jako transportní médium. Na kovových součástkách ovšem vytváří kluznou nanovrstvu, která jde obtížně setřít a takto snižuje tření, i když se do těchto míst již nedostává standardní olej (třeba při jízdě na zadním kole, kdy se olej ve vaně dostane mimo sací koš olejového čerpadla).

Metaltec byl vytvořen právě pro speciální potřeby US armády. Více detailů lze vygooglit. Na YT je pěkné demonstrační video, které doporučuji zhlédnout:

pátek 2. srpna 2013

Každý peče něco jiného

Spousta lidí vlastnící notebook trpí hlavním nedostatkem jedné informace - notebook je potřeba časem vyčistit. Jelikož komponenty uvnitř notebooku jsou natolik natěsno, tak je potřeba odpovídající průtok vzduchu, aby je uchladil. Někteří lidé si toho jsou vědomi, a aspoň chladicí otvory z venku profouknou stlačeným vzduchem. Kupodivu, i toto snažení je k ničemu. Sice vyfouknou tu trochu prachu, která je usazena na chladicích žebrech radiátoru, ale už neodstraní tlustou souvislou vrstvu prachu a mastnoty, která se skrývá za těmito žebry, viz obrázek níže.
Neprostupná vrstva prahu

čtvrtek 25. července 2013

Výměna CCFL trubice v LCD monitoru

Když odejde v monitoru podsvícení, je levnější většinou koupit novej a nebo rovnou nový LCD panel. Ovšem u tohoto se mi nechtělo ani jedno, neboť je to velký 22". Našel jsem tedy CCFL trubice, pár asi za 4 USD z Čínské lidové republiky.
Demontován TFT panel z panelu rozvádějící světlo
Stačilo tedy se dostat k vadné CCFL trubici. To spočívá v celém rozebrání panelu, opatrném oddělení TFT panelu a poté se již dá dostat k trubicím, které jsou nasunuty na plexiskle pro rovnoměrné podsvícení.

neděle 21. července 2013

Zalakování odřené nádrže

Když jsem si promáčknul nádrž od kolene, tak se v tom místě lehce odloupnul lak. Zalakoval jsem jej poté lakem na nehty, bohužel i přes něj to začalo reznout. Odfrézoval jsem tedy patřičný kus laku, odmastil, nastříkal plničem se základem a nakonec červeným lakem "corrida".
Ofrézovaný kousek
Chtělo by to použít tmel, neboť je nyní poznat prohlubeň po frézování, ale je zbytečné se s tím hrát.
To už bych mohl rovnou všechno opískovat a znovu nalakovat...

sobota 13. července 2013

Finální verze moto-zesilovače pro sluchátka v helmě

Problém je následující - většina telefonů má slabý audio výstup. Na sluchátka to stačí, ale když je kolem nějaký hluk, tak už moc hudba / řeč slyšet není, což je právě případ helmy za jízdy. Proto jsem se (již minulý rok) rozhodl postavit pro tyto případy externí zesilovač, který se zapojí mezi mobil a helmu.
Udělat zesilovač není problém, ovšem odrušit jej z rušení, které generuje zapalování a generátor, to už problém je.
Na následujícím obrázku jsou dva průběhy napětí v síti SV 650. Červený je měřen na hlavním napájecí svazku, který vede přímo do palubovky. Bohužel vede těsně kolem VN kabelu zadního válce (VN kabel doslova na svazku leží) a tak se do svazku kapacitně přenášejí napěťové špičky. Tohle poté leze do zesilovače a případně do napájení mobilu, což má za následek rušivý šum závislý na otáčkách motoru.
Bordel v napájení