30 ks MAB399 |
neděle 20. listopadu 2016
Upgrade M1T380, part III - analogová část před integrátorem
V minulém díle jsem vzpomenul upgrade reference, z původní TKZD13 na vyhřívanou MAB399, resp. LM399. Sehnal jsem přibližně 30 ks MAB399 referencí, dle kódu na pouzdru rok výroby 1990.
Jelikož reference nebyly nikdy tříděny, natožpak řádně proměřeny, postavil jsem pro ně jednoduchou třídičku.
čtvrtek 10. listopadu 2016
Upgrade M1T380, part II - reference
Upgrade metry pokračuje... Po vylepšení vstupního dílu kvalitním auto-zero chopper zesilovačem LTC2057 údaj na multimetru neustále driftoval, dokud se teplota uvnitř přístroje po asi třech hodinách neustálila. Poté začal držet i vstupní offset. Měřením za zesilovačem jsem vyloučil vliv Te napětí (resp. zesílené napětí neodpovídalo tak velké změně co multimetr ukazoval na displeji). K odhalení příčiny driftu je potřeba se nejdříve seznámit s principem A/D převodu u přesnějších multimetrů, resp. s principem vícenásobné integrace. Multimetry běžně používají integrační A/D převodník, který je závislý na přesnosti a stabilitě několika komponent. Standardně se používají převodníky s dvojitou integrací, 380ka používá s trojí integrací pro větší stabilitu a přesnost. Hi-tech multimetry, např. HP 3458 (8,5 místný multimetr používaný v metrologii), používají vícenásobnou integraci s dodatečným SAR převodníkem pro měření integračního rezidua (ale tohle zde nebudu popisovat, možná až při stavbě vlastního multimetru). Pro nastínění problému, resp. stability převodníku, zde popíšu princip dvojité integrace.
![]() |
Blokové schéma A/D převodníku s dvojitou integrací |
neděle 30. října 2016
Upgrade M1T380, part I - vstupní díl
Výměna hrníčkového jádra za toroid |
úterý 13. září 2016
Jak správně identifikovat vadný regulátor/alternátor na moto?
Jedna z nejčastějších závad na moto bývá špatný regulátor alternátoru a nebo alternátor samotný
který většinou sám od sebe neodejde, ale jeho shoření je důsledkem dlouhodobého zkratu regulátoru).
První bych objasnil princip generace elektrické energie u většiny moderních motorek.
Základem je 3f alternátor s rotorem z permanentních magnetů, kde stator je statický uprostřed a rotor s magnety rotuje na jeho obvodu.
který většinou sám od sebe neodejde, ale jeho shoření je důsledkem dlouhodobého zkratu regulátoru).
První bych objasnil princip generace elektrické energie u většiny moderních motorek.
Základem je 3f alternátor s rotorem z permanentních magnetů, kde stator je statický uprostřed a rotor s magnety rotuje na jeho obvodu.
![]() |
Alternátor SV650 |
čtvrtek 30. dubna 2015
Kapacitní palivoměr, part 1/2
Většina motorek, převážně sportovních, má pouze jedno/dvou stavový palivoměr. Některé ho nemají vůbec. U SV650 je "standardní" dvoustavový pomocí dvou NTC termistorů na tyčce, vzdálených od sebe pár centimetrů.
V reálu to funguje tak, že termistory prochází proud a ty se zahřívají. Vyhodnocovací jednotka poté měří úbytek napětí na těchto termistorech (termistor je polovodičová součástka, která s teplotou mění svůj odpor, v tomto případě u NTC termistoru hodnota odporu se zvyšující se teplotou klesá).
![]() |
Dvoustavový SV650 palivoměr s NTC termistory |
neděle 26. dubna 2015
Jarní koupel Capricy
Při posledních úpravách na motorce jsem zaregistroval nadměrné zašpinění se. Není se čemu divit, motorka je poměrně otevřená co se nečistot týče a tak jsem se rozhodl prozkoumat nejsnadnější způsob čištění. Po důkladném studiu jsem došel k závěru, že nejrychlejší bude postříkat místa exponovaná špíně nějakým roztokem, který nečistoty rozpustí.
Výhercem se stal čisticí přípravek od švýcarské firmy Panolin, který stojí asi 300 Kč/litr v rozprašovači.
Přípravek je šetrný k životnímu prostředí, nic nekontaminuje apod. Takže ekoteroristi, eh pardon aktivisti, nebudou snad kvičet.
Nenarušuje ani plastové a lakované díly, což je skvělé.
Výhercem se stal čisticí přípravek od švýcarské firmy Panolin, který stojí asi 300 Kč/litr v rozprašovači.
Panolin Motobike Cleaner |
Nenarušuje ani plastové a lakované díly, což je skvělé.
sobota 28. března 2015
Úprava podvozku Capricy pro lepší ježdění
První série SV650 až do roku cca 2003 neměli vůbec nastavitelný zadní tlumič, potažmo přední. V praxi to vypadá tak, že na zadku lze nastavit pouze předpětí pružiny a na předku vůbec nic. Jinak je to motorka vskutku skvělá, ale z budgetového hlediska to odnesly právě tlumiče.
V reálném provozu je předem i zadek velmi měkký, a motorka je poměrně neklidná na nerovnostech. Převážně tedy v zatáčkách s nerovným povrchem (typické české silnice, pardon, enduro tratě). Věděli jste, že ČR má největší a nejdelší počet endurových tratí ve světě? =)
Inu, to je však na jinší téma a tento blog vždy byl a bude politicky a morálně nekorektní.
Mick přeměřuje pružinu na mou váhu |
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)