Jak to tedy vlastně funguje? Spalovací proces uvnitř válce motoru s vnitřním spalováním krásně popisuje následující stechiometrická rovnice:
$$25\, O_2 + 2\, C_8H_{18}\rightarrow 16 \, CO_2+18\, H_2O + energie$$
Prakticky to popisuje "dokonalé" spalování, kde se 1 gram paliva s 15 gramy vzduchu přemění s nejlepší účinností na oxid uhličitý, vodu a energii (převážně teplo). Zavedlo se používání tzv. bohatosti palivové směsi, což není nic jiného nežli hmotnostní poměr vzduch/palivo, anglicky zkratkou AFR (air-fuel ratio). Směs tedy může být stechiometrická, bohatá (rich) a nebo chudá (lean).
Stechiometrický poměr (podobně jako chudý) směsi sice přináší nejlepší efektivitu spalování, avšak směs hoří vysokou teplotou a značně namáhá části motoru. Proto se bohatost směsi nastavuje spíše na lehce bohatou. Proč? Spalování je sice méně efektivní, teplota spalovacího prostoru je však nižší a výkon motoru může být o něco větší. Spotřeba paliva taky. Detaily jsou objasněny [zde].
Pro měření bohatosti směsi paliva se běžně používá kyslíkový senzor, v česku nejčastěji znám jako lambda sonda. Je to senzor, který právě měří poměr kyslíku vůči zbytku plynné směsi (v našem případě výfukových plynech). O jeho funkci se nebudu rozepisovat, snad jen stojí za zmínku že v dnešní době se používají širokopásmové sondy se kterými je měření velmi přesné.
Taková sonda (nebo i více) je dnes přítomna v každém autě a řídicí jednotka podle toho upravuje bohatost směsi, aby motor běžel optimálně. Hodnota ze senzoru je přepočítána na "reálný" poměr bohatosti paliva, což je bezrozměrné číslo definováno jako
$$AFR=\frac{m_{air}}{m_{fuel}}.$$
Pro čistý oktan je stechiometrický poměr 14,7:1. Hodnota $<14{,}7$ je směs bohatá, hodnota $>14{,}7$ je směs chudá. U atmosférických oktanových motorů je největšího výkonu dosaženo v rozmezí $12{,}5-13{,}3$.
Lambda sondu lze poměrně levně koupit (cena kolem 2k CZK), ale vyplatí se rovnou pořídit komplet se zobrazovací jednotkou, kde tento set je navíc kalibrován výrobcem (cena kolem 4k CZK). Za tu cenu to doma opravdu nikdo nevyrobí, nejvýhodnější je si to prostě koupit. Pořídil jsem tedy jednu jednotku a to konkrétně typ AEM 30-0300.
Vyhřívání lambda sondy v homemade držáku |
Držák lambda sondy |
Měření AFR u SV650 |
AFR u SV650 při volnoběhu a zahřátém motoru |
Jak řešíš 4 karburátory? Můžeš to použít do každého kolena výfuku?
OdpovědětVymazat