Při posledních úpravách na motorce jsem zaregistroval nadměrné zašpinění se. Není se čemu divit, motorka je poměrně otevřená co se nečistot týče a tak jsem se rozhodl prozkoumat nejsnadnější způsob čištění. Po důkladném studiu jsem došel k závěru, že nejrychlejší bude postříkat místa exponovaná špíně nějakým roztokem, který nečistoty rozpustí.
Výhercem se stal čisticí přípravek od švýcarské firmy Panolin, který stojí asi 300 Kč/litr v rozprašovači.
|
Panolin Motobike Cleaner |
Přípravek je šetrný k životnímu prostředí, nic nekontaminuje apod. Takže ekoteroristi, eh pardon aktivisti, nebudou snad kvičet.
Nenarušuje ani plastové a lakované díly, což je skvělé.
Aplikace je snadná - prostě nastříkat na znečištěná místa, nechat minutu, dvě působit (nesmí zaschnout) a pak opláchnout silným proudem vody.
Rád oplachuji vapkou, ale jsem línej ji pořád vytahovat, zapojovat apod., takže jsem postupem času přešel k obyčejné zahradní hadici napojenou na studniční vodu a oplachuji proudem vody přes trysku na konci hadice.
|
Umytá motka zezadu |
A co na to řetěz? Nejdříve ho očistím pračkou na řetězy od firmy Kettenmax (stojí to pár korun a ušetří spoustu času a hlavně provede práci precizně) a až poté umyju zbytek motorky panolinem.
Čistím petrolejem, je levnej. Jenom je pak třeba počkat pár hodin, než vyprchá, aby pak mazivo na řetěz mělo co největší přilnavost.
|
Detail čištění řetězu pračkou na řetězy |
Výhoda pračky je ta, že vyčistí i mezery mezi články a vůbec všechny zákoutí, kam se dostanou nečistoty. Tohle by opravdu hadrem namočeným v petroleji nešlo (ten očistí pouze povrch).
|
Očištěný řetěz a špinavá motka |
Po téhle proceduře už se může aplikovat panolin na ráfky, kyvku apod...
|
Ráfek jako nový! |
Poté, co jsem panolinem očistil ráfky (aniž bych používal kartáč, hadr či jakkoliv jinak si špinil ruce) jsem zjistil, že původní barva ráfků není černá, ale šedá!
|
Detail na ještě mokrý ráfek |
Poté stačí nastříkat sprejem na řetěz (doporučuji ELF Moto Chain Lube) mezery mezi články řetězu na jeho vnitřní straně. Je třeba aplikovat s nasazenou pračkou (stříkat až za ní), protože mazivo krásně pomocí kartáčů dostane do vnitřních útrob. A zároveň mazivo rovnoměrně rozetře.
Prostě nejjednodušší, nejrychlejší a hlavně nejpreciznější péče o řetěz.
Můžu prohlásit, že takhle namazaný řetěz jsem ještě nikdy neměl (jak jde krásně zvolna při točení zadního kola rukou).
|
Nastříkaný řetěz ještě před umytím ráfku (neměl jsem tehda panolin) |
Při stříkání je třeba dát kus kartonového papíru mezi kolo a řetěz, aby zbloudilé kapky stříkaného maziva nepřistály na umytém ráfku/pneumatice. Stačí myslet při aplikaci, nic více.
|
Caprica Six ve své plné kráse! |
A pro rejpaly, kterým je moc dát litr za pračku, sprej na řetěz a čisticící přípravek - nečtěte tenhle blog. A nebo si spočítejte finančně, kolik času a peněz by spotřebovalo takhle důkladně vyčistit a namazat řetěz, kdyby se to dělalo celý ručně a třeba kartáčkem na zuby. Je třeba běžet efektivně!
Pračku používám už dva roky a pořád dobrý, ani kartáčky jsem měnit nemusel. Zatím nejlepší mazání byl US vosk, vydrží, nestéká, vodu odpudí...
OdpovědětVymazatPo mazání pračkou ještě raději stříknu i přesně mezi články, jen pro pocit :)
Pračku jsem měl, ale motorka ji sežrala - bylo mi lenošno točit kolem ručně, tak za 1. a hurá - a uvolnilo se to, co drželo pračku proti posunu a bylo hotovo. Jelikož je mi lenošno, používám průmyslové odmašťovadlo a omytí vodou, po oschnutí mažu, jde to i bez mechanického čištění.
OdpovědětVymazatPodobný produkt jsem používal na to, když jsem čistil komutátorové DC motory Bühler do tiskáren při servisu. No, jako divili byste se, jak moc častý problém to konkrétně u laserových tiskáren je, protože málo kdo ví o tom, že vyžadují pravidelnou údržbu. A jako ten servis pak samozřejmě není zase tak levný.
OdpovědětVymazat