První série SV650 až do roku cca 2003 neměli vůbec nastavitelný zadní tlumič, potažmo přední. V praxi to vypadá tak, že na zadku lze nastavit pouze předpětí pružiny a na předku vůbec nic. Jinak je to motorka vskutku skvělá, ale z budgetového hlediska to odnesly právě tlumiče.
V reálném provozu je předem i zadek velmi měkký, a motorka je poměrně neklidná na nerovnostech. Převážně tedy v zatáčkách s nerovným povrchem (typické české silnice, pardon, enduro tratě). Věděli jste, že ČR má největší a nejdelší počet endurových tratí ve světě? =)
Inu, to je však na jinší téma a tento blog vždy byl a bude politicky a morálně nekorektní.
|
Mick přeměřuje pružinu na mou váhu |
Zpět však k úpravě. Zadní tlumič jde naštěstí vyměnit a shodou okolností do něj velikostně pasuje SHOWA tlumič z Ninjy, konkrétně ZX636. Zakoupil jsem tedy po netu tlumič a nechal jej repasovat. Kupodivu nejevil mnoho opotřebení. Takhle jsem získal kvalitní tlumič za čtvrtinu jeho ceny, než kdybych jej kupoval brand new.
Tlumič má na horní straně expanzní nádobku, která zasahuje do prostoru akumulátoru a části přichycení nádrže, takže bylo potřeba udělat menší úpravu.
|
Prej co se to děje? |
Bylo třeba sundat veškerou zadní kapotáž a blatník, což je vlastně jeden plastový díl (PP) včetně battery boxu, SPZ, CDI aj. Pak je třeba odlehčit zadek motorky tak, aby zadní kolo bylo lehce ve vzduchu a tlumič nebyl stlačen. Jako nejrychlejší a nejbezpečnější mi přišlo zavěsit zadní část kurtnami uchycenými za strop přístřešku.
|
Nadzdvihnutý zadek |
Pak stačilo vymontovat starý tlumič a namontovat novej, repasovanej a s patřičně nastaveným předpětím pružiny na mou váhu + útlumu a komprese.
|
Novej ZX636 vs. starej stock tlumič |
Spodní uchycení tlumiče na přepákování je trochu natěsno, ale při jízdě nedochází k žádným problémům a tření či v nejhorším případě zasekávání se matky/čepu o páku.
|
Matka na pravé straně má vůli asi 1.5mm od páky |
Po namontování nastaly dva (resp. tři), již dříve zmiňované, problémy. Jednak překážející akumulátor expanzní nádobce a druhak překážející část uchycení/aretace akumulátoru od nádrže.
|
Namontovaný tlumič a jeho expanzní nádobka |
Řešení je prosté a to vyhnout battery box s akumulátorem pomocí distančních sloupků délky 48 mm. Díky tomu, že celá zadní část je z PP, dá se pěkně ohnout/vyhnout a vytvoří se tak místo pro akumulátor.
|
Distanční sloupky z mosazi (jinší materiál nebyl k dispozici) |
|
|
|
Bohužel jinší materiál než mosaz nebyl k dispozici, takže mám nyní "zlaté" prvky na motorce. Časem je nastříkám na černo, ať zapadnou.
|
Vyhnutý battery box s akumulátorem |
Díky této úpravě bylo třeba i upravit mini-blatníček proti blátu chránící od nečistot tlumič. Stačilo jej zkrátit asi o 3 cm a pak jej opět prodloužit pomocí 2 mm tlusté gumy (odolné proti olejům a benzínu).
Blatníček (mudflap) pomocí gumy pěkně kopíruje překážky v závislosti na pohybu kyvné vidlice.
|
Modifikovaný mudflap |
Od nádrže bylo pak potřeba ještě flexou odříznout kus plechu, co aretuje akumulátor v původní poloze battery boxu. Tenhle plech totiž překážel expanzní nádobce.
|
Přebytečný věci musej pryč! |
A pak už nic nepřekáželo celkové kompletaci a testovací jízdě!
|
Sestaveno, hotovo (lze si všimnou distančních sloupků) |
Při první testovací jízdě jsem měl pocit, že jedu uplně na jinší motorce. Zadní kolo nádherně kopíruje nerovnosti na silnici (s vypočítaným nastavením, žádné dolaďování "on the fly" nebylo třeba). Trochu se zhoršila kvalita odpružení přední vidlice, protože když je zadek tvrdší, na předek jde logicky více dynamické váhy. V plánu je dopředu dát progresivní tlumiče, které by tohle mohly/měly eliminovat.
Konečně můžu bezpečně jezdit pilu v zatáčkách na rozbitých silnicích. Do budoucna ještě dám kvalitnější pneu (něco co má malej nájezd, ale hlavně to drží) a vyzkouším modifikace na okruhu =)
Celá galerie úprav je
ZDE
Žádné komentáře:
Okomentovat