Celý projekt začal přibližně v březnu minulého roku, kdy mně kolega Tyf sdělil, že v dubnu jede na nějaké rallye a potřeboval by tripmaster. Inu, proč ne, trocha elektroniky, programování a inženýrského ducha a za měsíc měl na řídítkách funkční tripmaster s možností měřit teplotu a palubní napětí stroje.
|
AST1 - firmware ver. 1.1 |
Konstrukce byla primitivní - jelikož mne tlačil čas, tak jsem krabičku nechal vyrobit v [
iDilně]. Byla vyřezána ze tří duralových bloků a čtyřmi šrouby sešroubována k sobě. Nejdražší na celém zařízení byl grafický OLED displej (128x64px), který měl neuvěřitelný kontrast a byl krásně čitelný.
|
Pozorovací úhel je 179° |
Bohužel nebyl určen pro použití za přímého slunečního svitu, kdy skoro nebylo nic vidět. Jsou sice OLED i pro venkovní použití, ale ty jsou cenou řádově výš.
|
Krabička prototypu |
K ovládání byla použita membránová klávesnice nalepená na krabičce. Dálkové ovládání bylo podobné koncepce, krabička ve které byly 3 tlačítky "vodotěsně" přelepeny PVC páskou (ač se to zdá absurdní, tohle improvizované řešení vydrželo vodotěsné poměrně dlouho).
|
Dálkové ovládání na říditkách |
Čidlo teploty oleje bylo umístěno do výpustného šroubu na dně vany motoru. Rychlost byla snímána ze standardního snímače na kole.
|
Teplotní čidlo ve šroubu |
PCB byla homemade, jednostranná. Srdcem byl ATmega128 (potřeba místo pro velké fonty) kmitající na 16 MHz.
|
Homemade PCB |
Zařízení umělo celkem tři módy - Tripmaster (pro rally), Trackmaster (pro závod na trati) a režim NO RACE - náhrada za běžný tachometr. Detalní návod tohoto prototypu je ke stažení v [
pdf].
Všechny funkční obrazovky, co to tehdy umělo, jsou k vidění v [
galerii].
A jak si tento prototyp vedl v "bitevních podmínkách"? Kupodivu dobře.
|
Bláto je všude, i na AST1 |
Bohužel tripmaster zemřel při stavění motorky zpět na kola, kdy byl nedbalostí displej promáčknut silou palce (což byl zásadní poznatek - příští verze musí přežít i úder kladiva).
|
Poslední okamžiky AST1 |
Jinými slovy, první zátěžový test dopadl negativně s pozitivními poznatky pro další verzi.
A za nějaké dva měsíce přišel AST2. Krabička byla již pouze ze dvou dílů (vyrobené na CNC z duralu) a s krycím plexisklem (pro ochranu displeje).
|
Render (kravaťáci by řekli vizualizace) modelu krabičky |
Krabička byla vyfrézována, gumové čepičky byly vsazeny+přilepeny, plexi bylo vyřezáno a nalepeno taktéž. Plexi je extrudované a 3mm silné, jinými slovy - nerozbitné. Poškrábatelné je stejně jako štítek proti větru na motorce (stejný materiál).
|
Elektronika AST2 |
Elektronika AST2 je z velké části z Čínské lidové republiky - výroba PCB a grafický transmisivní LCD o rozlišení 128x64px a úhlopříčce 2.9".
AST2 je podstatně chytřejší, umí celkem šest módů - tripmaster 10m, tripmaster 100m, track master, clock (+ 2x stopky), no race a rev counter.
|
Testovaný prototyp AST2 |
Výstrahy typu přehřátí motoru, námrazy na vozovce případně dosažení špičky kroutícího momentu jsou samozřejmostí. AST2 podporuje teplotní čidla jak digitální, tak i analogová.
V nastavovacím menu (které lze vyvolat kombinací tlačítek PLUS+MODE) lze nakonfigurovat parametry pro jakoukoliv motorku/auto. Je zde celkem k nastavení asi 25 parametrů.
K dispozici jsou celkem tři verze - s LED kontrolkami, s tlačítky a plain verze.
|
Jednotlivé verze AST2 |
AST2 tedy není jenom tripmaster, ale kompletní náhrada palubovky vozidla s aditivními funkcemi (měření teplot, napětí, několik počitadel, dvoje stopky, statistické funkce - avg a max rychlost, motivační prvek při závodu, palivoměr, monitorování dosažení špičky kroutícího momentu, změna podsvícení displeje v závislosti na západu/východu slunce...).
|
Velikost číslic: 15 mm |
Dále je zařízení velmi dobře čitelné z různých úhlů a zobrazuje velká čísla, aby se co nejvíce usnadnilo odečítání z displeje.
V mrazu displej je o něco pomalejší, ale tento jev se dá vyřešit integrovaným vyhříváním displeje.
|
Dvě AST2 - palubovka již není potřeba |
AST2 bylo přibližně půl roku testováno v terénu a HW část nejeví žádné problémy. Celou dobu se pouze odlaďoval firmware a ergonomie jeho ovládání.
Pro zajímavost přikládám i schéma, na kterém ovšem není nic zvláštního (standardní ochrany vstupů, eliminace rušení a MKO pro úpravu pulzů z otáčkoměru a snímače kola). Snímání otáček je bezkontaktní - stačí pouze omotat drát kolem VN kabelu ke svíčce (stačí 3-5 závitů).
|
Schéma AST2 |
V přípravě je vývoj AST3, které bude mít navíc funkce kompasu, náklonu a možná i logování trasy pomocí GPS.
Jako dceřiný projekt bych chtěl dále realizovat "cestovní" počítač s touch panelem a připojením senzorů k měření spotřeby, v případě novějších strojů se vstřikováním možnost napojení na digitální rozhraní řídicí jednotky a číst aktuální stav.
Více se lze o projektu dozvědět z [
TRIPMASTER AST].
Dobrý den , díval jsem se na Vaše stránky , konkrétně mě zaujal AST - palubní počítač nejenom pro motocykly . V elektronice jsem amatér , něco si doma zkouším a objevuji , baví mě to a o zápal též nemám nouzi . Stojím ale před problémem který je vysoko nad mou znalost elektroniky . Proto Vás žádám o malé popostrčení či radu . Renovuji si Škodu 110L a jelikož jde renovace do finále tlačí mě čas a vím že nad mým problémem bych strávil řadu měsíců což si nemohu dovolit . Chtěl bych si vyrobit něco ve smyslu palubního počítače který by zobrazoval , aktuální spotřebu paliva , průměrnou spotřebu paliva , teplotu venku i vevnitř , datum a čas , indikoval by otevření dveří , sepnutí ventilátoru chladiče , a tyto informace promítal na barevný display např. od telefonu . Nyní stojím před prázdným papírem nemám ani ponětí odkud bych měl začít a spíše v tomto problému tak nějak plácám , čtu různé fóra a snažím se sám vydedukovat jak na to ale zatím to není k ničemu , proto bych Vám byl vděčný kdybyste mi s mým problémem poradil . dle věcí co máte na svém blogu si myslím že pro vás by něco takového neměl být takový problém jako pro mě začátečníka . Za pochopení a odpověď vám předem děkuji Zelený . Kontakt na mě je : Zeleny39@seznam.cz
OdpovědětVymazatZdravím chtěl bych se zeptat jestli se dá už koupit AST3? Děkuji Hollegcha
OdpovědětVymazat