čtvrtek 8. srpna 2013

Použití metaltec-1 do motoru a zbraně

Metaltec-1 je přísada do motorového oleje, která pomáhá při mazání. Není to žádné aditivum, neboť se v oleji nerozpouští a olej pouze působí jako transportní médium. Na kovových součástkách ovšem vytváří kluznou nanovrstvu, která jde obtížně setřít a takto snižuje tření, i když se do těchto míst již nedostává standardní olej (třeba při jízdě na zadním kole, kdy se olej ve vaně dostane mimo sací koš olejového čerpadla).

Metaltec byl vytvořen právě pro speciální potřeby US armády. Více detailů lze vygooglit. Na YT je pěkné demonstrační video, které doporučuji zhlédnout:

Krásně přesvědčující je hlavně ta část, kde odstraní olej a zatěžují i nadále váleček. Protože je už na válečku nanovrstva metaltecu, který snižuje tření, tak se hnací motor stále točí i přes obrovskou teplotu, která vzniká, a zbytky oleje se vypaří. I poté stále motor jede, neboť nanovrstva drží a krásně klouže.

Existuje spousta odpůrců, kteří říkají věty typu "Jako Horst Fuchs, za chvíli nám uvaří vejce na kapotě auta", nebo "To je hloupost, to nikdy nemůže fungovat". Aneb tak to je, když se lidé vyjadřují k něčemu, čemu vůbec nerozumí. Hloupí lidé.

Osobně jsem se účastnil jisté vědecké konference, kde se probíraly různé technický výzkumy, a byla tam právě tato technologie. Sice ne pod tímto obchodním označením, ale úplně se stejným principem.
Nebudu zabírat do detailů, zkrátka, funguje to. Člověk co dělal v dané oblasti výzkum použil podobný přípravek pouze k ošetření čepiček ventilů (do kterých bouchá vačka) na závodní formuli. V motorovém oleji přípravek nebyl.
Poté ukázal dva stejné kusy, avšak jeden ošetřený a druhý ne. Na neošetřeném kusu bylo jasně patrné lehké opotřebení po několika závodech, kdežto ošetřený kus byl jako nový.
Příprava na odměr správného množství
Inu tedy, sehnal sem si metaltec a nalil patřičné množství (120 ml) do svého stroje. První jsem ovšem musel odpustit stejné množství oleje. Jelikož se mi nechtělo vypouštět všechen olej, použil jsem velkou stříkačku s hadičkou, abych olej vycucl.
Vysávání oleje z motoru
Poté vzal odměrný válec a odměřil oněch 120 mililitrů.
Odměrný válec má kapacitu 100 ml
A nakonec nalil do motoru.
Nalévání metaltec do motoru
Také jsem tímto přípravkem ošetřil svou zbraň (v oblasti doteku závěru s rámem) a také promazal hlaveň.
Vyndaná hlaveň ze závěru
Nějací lidé zkoušeli pár kapek přípravku na kus hadříku, a poté tímto hadříkem otřeli střelu náboje. Při měření rychlosti takto vypálené střely bylo zaznamenáno asi 5% zvýšení úsťové rychlosti. Pán, který onu rychlost na střelnici měřil poté prohlásil "Chlapi, dělám tuhle práci už 20 let, ale tohle sem ještě neviděl.".

Já mohu zatím tvrdit, že rám chodí natolik volně, jakoby byl stále ponořený v oleji (a to jsem přitom jenom stěny otřel navlhčeným hadříkem).

3 komentáře:

  1. Díky za tip. Těším na popis vlastních zkušeností... :)

    OdpovědětVymazat
  2. Osobně používám podobnou věc vyvinutou pro potřeby Ruské armády. Dle mě to bude naprosto stejná fičura. Všichni se smějí, já však vím, že to funguje. Vyrábí se to ve Finsku. V čechách existuje odnož fa RVS master, což jsou šejdíři na N-tou, od těch bych nekoupil nic. Nalil jsem to např do převodovky: přestala vyskakovat dvojka, ztichlo to a už to tak zůstalo.

    OdpovědětVymazat
  3. Je to fajn, funguje to i na malé komutátorové DC motory Bühler? Nebo je na tyhle mikro motory potřeba nějaký jemnější olej. Samozřejmě chápu, že tam jsou ty podmínky a teploty úplně jiné. Ale tak pro jistotu se člověk raději zeptá. :) Ty motory nejsou úplně levné, tak bych si ho nerad odrovnal nesprávným mazáním.

    OdpovědětVymazat