neděle 12. května 2013

Oprava benzínového motoru sekačky

Je jaro, potřeba sekat trávu se naplňuje. Sekačka po roce chytá ihned napoprvé, ale motor nějak nemá výkon. Při troše větší zátěži (hustější tráva) ihned začne ztrácet otáčky. Na 3HP motor opravdu velmi zvláštní. Podezření padlo na propálené ventily, tj. že je snížená komprese. Demontoval jsem tedy kryt se startovací šňůrou, karburátor a sundal hlavu.
Motor sekačky po lehké demontáži

Ovšem při povolování posledních 3 šroubů na hlavě se objevila hlavní příčina. Šrouby nebyly takřka vůbec dotažené, čili hlava plně netěsnila a motor odfukoval mezerou kolem těsnění.
Je to vidět na následující fotce, jak je blok motoru vpravo dole vypálený.
Místo netěsnosti
Také výfukový ventil byl lehce podpálený. Rozhodnul jsem se proto zabrousit sedlo a blok motoru. Vyrobil jsem si improvizovanou pastu ze smirkového papíru 400 (šrubovákem nastrouhal brousicí kamínky) a kápnul na ně trochu oleje.
Homemade brousicí pasta
Sedlo ventilu jsem poté potřel pastou, vložil do motoru a ručně s ním otáčel, aby se postupně srovnaly povrchy. Po vybroušení jsem ještě lehce zkrátil tyčku ventilu (asi o 0.07 mm), neboť se mi vůle zdála příliš malá. Sací ventil byl jako nový, stejně jako i píst a hlavně stěna válce - nejevily žádné známky opotřebení.
Brousicí pasta na sedle ventilu
Při zpětném skládání jsem si všimnul, že jsou ještě uvolněné šrouby na sacím přívodu k ventilu (od karburátoru). Šrouby byly natolik uvolněné, že se vytvořila asi milimetr široká mezera, kterou si motor přisával vzduch (palivová směs byla tedy chudší).
Sací ventil s novým šroubem a homemade těsněním
Zjistil jsem, že původní šroub měl příliš ohlodanou hlavičku, tak jsem jej nahradil za nový a také jsem musel dát nové těsnění, neboť staré bylo již silně poničené.
Nakonec celé této "generálky" motoru jsem vyčistil ještě hlavu, svíčku a chladicí žebra.
Roztok jaru a hydroxidu sodného snadno odstranil veškerou mastnotu. Bohužel zapomněl, že hydroxid rozkládá hliník (za vzniku vodíku). Ihned jsem tedy musel celé části umýt čistou vodou.
Ale odmastilo to motor nádherně.
Vyčištěná hlava z vnitřní strany (nahoře je poznat dřívější profukování)
Nakonec přikládám pohled do místa uložení ventilových pružin, kam stříká olej od klikovky, aby se pružiny a ventily promazávaly.
Přístup na ventilové pružiny
Po složení jsem stroj nastartoval a byl pozitivně překvapen - chytl okamžitě, držel stabilní otáčky a žádné zatížení mu nedělalo problém.
Sekačka (resp. motor) je tedy opět jako nová, a vydrží dalších spoustu let.
Celá oprava trvala asi dvě hodiny a rozhodně se vyplatila. Nejdelší bylo zabrušování ventilu, neboť ručně to jde opravdu velmi pomalu.

Žádné komentáře:

Okomentovat